CURĂ DE SLĂBIRE SAU MOD DE VIAŢĂ SĂNĂTOS?

Dr. Radu Sărăndan

,,Un pacient merge la doctor: Domnule doctor aş vrea să slăbesc.

Doctorul răspunde:  E foarte simplu. Bei de 3 ori pe zi câte un pahar de apă plată.

Pacientul: Înainte de masă sau după masă ?

Doctorul: În loc de masă!

Toţi vrem să arătăm şi să ne simţim bine. Să scăpăm de kilogramele în plus, care unele, sunt chiar mult în plus. Vine vara şi vrem să mergem la ştrand sau la mare. Kilogramele în plus ne fac să ne petrecem vacanţele uneori singuri, alteori departe de locurile pe care am vrea să le vizităm.

E bine ca din timp în timp să urmezi un regim de crudităţi, de salate, evitarea cărnurilor şi grăsimilor în ideea de a dezintoxica organismul. Alimentele ,,prea preparate”, mâncarea de la fast-fooduri, prepararea alimentelor în cuptoare cu microunde duce la piederea valorii energetice a alimentelor. Degeaba calculăm alimentele la numărul de calorii,  dacă ele din punct de vedere energetic sunt zero. Energetic –  mă refer la vitamine, enzime, energia vie pe care o au alimentele consumate crude sub forme de salate. Alimentaţia macrobiotică este o dovadă de consumare a ,,hranei vii”.

De multe ori, dacă am vedea modul de preparare a alimentelor pe care le consumăm, am renunţa la ele imediat.

Am hotărât să scriu acest articol fiindcă, de multe ori au venit la mine persoane care m-au întrebat acelaşi lucru: ,,Ce să fac ca să slăbesc şi apoi să rămân la greutatea dorită?”

Ce doresc eu prin acest articol, este de a ajuta la schimbarea mentalităţii vis-a-vis de ,,curele de slăbire” şi la ce se întâmplă după ce se termină cura şi reveniţi la viaţa noastră obişnuită.

Încercaţi cele mai variate ,,cure de slăbire”. Unele care vă pun la grele încercări, chiar  la înfometare. Ce noroc că sunt pe durată scurtă! Unele vă promit că veţi scădea X/kg/lună altele Y/kg/lună. Uneori se întâmplă să aveţi noroc – chiar merge vă spuneţi. Alteori nu. Apoi, după o perioadă mai lungă sau mai scurtă începeţi să reveniţi la greutatea pe care aţi avut-o înainte să începeţi cura sau chiar să puneţi câteva kg în plus. ,,Ce nu e bine ? Oare cu ce am greşit ?” – vă întrebaţi.

De multe ori ceea ce credeţi voi despre asta, este foarte important:

– ,,Şi mama a avut 90 de kg şi a trăit până la 80 de ani”.

– ,,Dacă  nu mănânc asta simt că mor” – păi dacă mori cum să nu mănânci? 🙂

– ,,Şi dacă beau o gură de apă se depune”.

– ,,Prietenului meu îi place şi aşa de mine”

– ,,Orice a-şi face nu o să slăbesc niciodată”

În momentul în care doreşti să ajungi la o anumită greutate ai nevoie, în primul rând, să crezi că vei reuşi, să ai încredere în tine, să faci ceea ce trebuie şi, de multe ori, suportul celor din jur e important (aveam o pacientă care dorea să slăbească dar soţul ei o tot tachina vis-a-vis de faptul că vrea să slăbească şi atunci pentru a avea linişte în casă, a renunţat la cura de slăbire).

Important este ce faceţi după ce aţi terminat ,,cura de slăbire”.  Şi aici cred că sunt puţine publicaţii în care să găsiţi acest răspuns. Degeaba vă înfometaţi 6 – 8 săptămâni, de multe ori chiar fără a ajunge la greutatatea dorită, dacă apoi reveniţi la acelaşi mod de viaţă nesănătos.

Cel mai important lucru după ce ai terminat o ,,cură de slăbire” este să faci o evaluare a situaţiei. Unde eşti acum cu greutatea şi unde vrei să fii peste o anumită perioadă de timp.

Este important să vedeţi  tot ce veţi face, de acum încolo, ca un mod de viaţă sănătos.  Să schimbaţi ideea de ,,cură de slăbire” într-un anume mod de viaţă ales de voi, în care să vă simţiţi sănătoşi şi fericiţi.  Să puteţi consuma chiar şi lucruri aşa-zis ,,interzise”.

Dacă doriţi extrem de mult să mâncaţi alimentul preferat, dacă e atât de important pentru voi şi simţiţi că nu puteţi trăi fără asta, alegeţi conştient o zi din săptămână şi atunci mâncaţi doar asta nimic altceva + apă plată – ,,azi mănânc doar ciocolată şi nimic altceva”, ,,azi mănânc doar prajitură şi nimic altceva”.

Haideţi să începem cu defininirea greutăţii ideale ( GI ). De multe or,i persoane care au o greutate normală se percep ca fiind foarte grase.

Există mai multe formule după care se calculează, cel mai uşor este după următoarea formulă: din înălţimea exprimată în „cm” se scade 110 şi avem greutatea ideală.

Exemplu: o persoană care are înălţimea de 160 ( un metru sasezeci de centimetrii) are greutatea ideală de 50 Kg (160 – 110 = 50 ).

Indicele Quetelet sau Indicele de masa corporala (IMC  sau BMI, din engleza – Body Mass Index) este un indicator oficial, recunoscut stiintific, de calculare a  greutatii ideale pentru o viata sanatoasa. IMC este o metoda simpla si usor de utilizat de depistare a riscurilor de obezitate.

Index  =        Greutatea(Kg) / Inaltimea x Inaltimea(cm)

IMC               Rezultat

sub 18,5           Subponderabilitate

18,5 – 24.9      Greutate normală

25 – 29.9          Supraponderabilitate

30 – 34.9          Obezitate de gradul I

35 – 39.9          Obezitate de gradul al II-lea

peste 40           Obezitate de gradul al III-lea

Acum, citeva kg in plus [ 2 – 3 kg ] fata de GI, nu inseamna nimic atit timp cât tu te simti bine. Exista persoane care chiar cu 10 – 20 kg în plus sunt multumite şi fericite.

Cresterea in greutate se datoreaza de cele mai multe ori unui mod de viaţa nesanatos. Uneori aceste abateri sunt cunoscute, alteori nu.

Cele mai grave abateri se sanctioneaza cu ,,cartonas rosu”!!!

1. Lipsa de miscare – Cel mai frecvent, persoanele supraponderale au si un mod de viata sedentar. Lipsa de miscare este de multe ori un factor important pentru kg in plus.

2. Consumul alimentar dupa ora 20:00.

3. Combinerea gresita a unor alimente. NU se combina proteinele cu carbohidratii!

Proteinele: (carnea rosie, carne de pasare, branza, peste, oua, lapte, nuci, vanat/iepure, moluste si crustacee, soia, tofu si toate produsele din soia, iaurt) produc sucuri acide pentru a se digera. Se digera incet.

Carbohidratii: aici intra toate cerealele si produsele preparate din acestea (painea, paste fainoase, cereale pentru micul-dejun, faina, biscuiti, produse de patiserie, prajituri) ca si legumele care contin amidon (cartofii, ignamele, porumbul dulce). Acestea produc sucuri digestive alcaline. Se digera rapid si au nevoie se alte enzime decat proteinele.

4. Fructele consumate ca desert dupa masa. Fructele se consuma doar pe stomacul gol cu cel putin 30 – 60 min. inainte de masa.

5. Mincatul in viteza – ,,ma grabesc la servici”, ,,incepe emisiune preferata”, etc. S-a facut un studiu din care s-a ajuns la concluzia ca la consumul aceleiasi cantitati de alimente oamenii care au mincat in graba au fost predispusi la ingrasare.

6. Mincatul in fata televizorului – uitam de noi si ne trezim ca am mincat o ,,oala de mâncare”

7. Consumul de sucuri acidulate – acestea au o cantitate crescuta de zahar unele sucuri contin aprox. 100gr/l

8. Absenta fructelor din alimentatie. Fructele sunt o importanta sursa de vitamine si glucide si nu se combina cu nici un alt aliment.

9. Consumul scazut de apa – sub 1 litru/zi.

10. Consumul crescut de sare. Duce la acumularea de apa in organism.

11. Consumul unor cantitati exagerate de alimente.

12. Consumul exagerat de cartofi prajiti.  S-a demonstra ca substantele continute de acestia sunt cancerigene.

Ca o concluzie,  cel mai important lucru e sa aflii ce iti doresti apoi cand stii foarte clar asta, treci la actiune si schimba ,,cura de slabire” pe un mod de viata sanatos!

 

!!!!!! Atenţie

Acest articol se adreseaza persoanelor care nu au tulburari endocrine ( Sindrom Cushing, Diabet zaharat, etc… ).

Aceste persoane, inainte de a incepe vreun regim gasit prin carti, reviste sau recomandat de vreun prieten e bine sa consulte medicul specialist endocrinolog si sa asculte recomandarile acestuia.

Anunțuri